Tekst og bilder: Martin Nilsen
Torsdag 9. august ga endelig et glimt av håp etter uker med motorproblemer. Lekkasjen som ga problemer med å vri propellen til kantstilling, var tettet med noen ekstra pakninger etter råd fra motorleverandøren i Texas.
Torsdag ettermiddag tok teknikerne Svein Devik, Tom Loy Nielsen, Harry Andersen og Olaf Hagen en velfortjent kaffekopp før de begynte monteringen av motordekslene.
Så ble flyet trukket ut av hangaren og klargjort for oppstart. Spente fjes var å spore foran hangaren i det Svein Devik og Tom Nielsen tok plass i cockpit og fyrte opp. Den nye, høyre motoren startet kjapt og knirkefritt. Med kald olje lar propellbladene seg kantstille.
Den summer og går, og opptil flere tilstedeværende begynner å øyne håp. Så startes også venstre motor opp, og begge surrer og går, lenge og vel, til tider på ulikt turtall. Men etter hvert som oljen blir varm lar høyre propell seg ikke vri ut av kantstilling igjen. Slukøret stans av begge motorer, og retur til hangar. En meget frustrert gjeng må nok en gang gi seg for dagen.
De siste ukene har teknikerne arbeidet hardt og lenge for å løse problemet vårt, et frivilig arbeid som representerer minst et par millioner kroner, skulle stiftelsen ha betalt for dette på det åpne marked.
Teknisk ledelse vurderer nå hvilke tiltak som kan og bør iverksettes i det videre feilsøkingsarbeidet.
Siste innlegg
- Tre Dakota-sjanser igjen denne sesongen 7. oktober 2024
- 6. oktober blir neste mulighet for en Dakota-tur 30. september 2024
- Dakotaen flyr søndag 22. september 20. september 2024
- Fly historisk fly på historisk dag 14. september 2024
- Dakotaen flyr søndag 15. september 12. september 2024