Mandag 27 Juni var det klart for tur til England for filminnspilling. Reklamefilm innspilling for British Airways var oppdraget. Dakotaen skulle spille en DC-3 i
BEA (British Europen Airways) fra 50 tallet. Destinasjon var Duxford, rett utenfor Cambridge. Duxford er en av Englands kjente flyplasser fra 2 verdenskrig, og spesielt under “the battle of britain”. Senere ble flyplassen benyttet som jagerflybase av United States Army Airforce som opererte P-47 Thunderbolt skvadroner. Duxford har i dag et stort veteranflymiljø og en rekke flotte flymuseer og restaureringsverksteder. Flyplassen har en rekke gamle bygninger og er derfor godt egnet for filminspilling.
Mer om Duxford: * Imperial war museum * Fighter collection * Duxford flyplass historie * Duxford flyplass
Fin tur over Nordsjøen
ANKOMST DUXFORD: Thore Virik og Helge Hem setter DC-3'ern trygt ned etter 4 1/2 time direke fra Torp til Duxford
Etter at Dakotens fuel-tanker var fylt til randen med 3000 liter 100 oktan lavbly bensin,ble det besluttet og sette kursen direkte for Duxford. Turen over Nordsjøen fikk en fuktig start, med regnbyger og lavt skydekke. Etter litt over 4 timer satt stiftelsens to mest erfarne kapteiner Thore Virik og Helge Hem Dakotaen trygt ned på den 1500 meter lange asfalt rullebanen på Duxford.
Strålende sol og en slående sommerhete på 34 grader ønsket den gamle damen velkommen til England.
Filminnspilling
Etter at crewet fikk seg en velfortjent hvil og litt forfriskninger på den Engelske landsbygda var det tirsdag morgen klart for filminnspilling. Været hadde i løpet av natten endret seg drastisk med tunge lave skyer og regn i luften. Dagen skulle benyttes til å maskere opp flymaskin, biler og trening av statister før onsdagens innspilling. Et mylder av gamle biler, busser, uniformer og klær var innhentet for å skape et tidsriktig 50 talls miljø.
MASKERINGSJOBB: Både fly, biler og statister gjøres klar for filminnspilling
SKUESPILLER TALENT: Dakota Norway's tursjef Tore Hansen som mekaninker i British Airways!
Onsdag var al klart for innspilling. Crewet ble hentet tidlig og brakt til Duxford, hvor det allerede var full aktivitet. Et stort filmteam og 70 statister rundt Dakotaen var alt i sving med trening til innspillingen. En egen catering-buss sørget for at Engelskmennene fikk seg sin sedvanelige te, samt og sørge for at alle hadde både vått og tørt hele dagen. Også vårt eget crew fikk prøve seg som skuspillere. Tore Hansen ble plukket ut til å spille mekaniker i British Airways.
Hele dagen gikk med til å filme. Dakotaen ble flittig benyttet. Dagen ble avsluttet med filming av endel landinger og avganger. En bonus for alle deltagere var mye veteranflyaktivitet som drev trening til Flying legends Airshow som går av stabelen 9-10 Juli.
Hjemtur
Torsdag morgen sol og fint vær og tiden var kommet for å returnere til Norge. Igjen ble det fylt fuel for direkteflygning til Torp. Været var blandet med noen kraftige byger og tåke på returen til Norge. Flott utsikt og overflygning av diverse olje-installasjoner gjorde turen hjem til en flott opplevelse.
Crewet på LN-WND: Thore Virik, Helge Hem, Tore Hansen og Randi Andersen
STILIGE UNIFORMER: Statister og skuespillere i tidsriktige uniformer
1950 TALLET: Statister i tidriktige klær foran en DC-3'ern
BOARDING: Wlcome onboard to British European Airways
ORIGINALEN: En C-47 fra BEA (British European Airways)