Tekst og fotos: Martin Nilsen
KØ for parkering: Her har vi fanget 11 DC-3-ere, fotografert gjennom frontruta fra det 12. FOTO: Martin Nilsen
TORP-DUXFORD: Daks over Normandy er i gang med oppvarmingen «Daks over Duxford». Litt over klokken 17 norsk tid, Søndag 2. Juni, landet LN-WND på Duxford med Veteranenes Fallskjermklubb ombord.
På innflygingen til veterantflyenes Mekka i Europa lå den norske Dakotaen som nummer ni etter åtte andre DC-3-ere. Foran lå amerikanere som hadde hatt sin første treningsøkt i området.
Søndag kveld var det parkert 21 maskiner av samme typen på den store gressletten som for en stor del utgjør flyplassen syd for Cambridge. Det var i går ventet 31 fly til arrangementet.
VELKOMMEN: Baard Løken (t.v.) som har hatt den flyoperative organiseringen av Normandie-turen ønskes hjertelig velkommen av initiativtaker Peter Braun. FOTO: Martin Nilsen
Da årets sesong for Dakota Norway startet like før avreise til Normandie, lå en hektisk innsats bak, med motor og -propellskifte.Det var lenge knyttet stor spenning til om dette ville lykkes. Vår svenske søster-forening, «Flygande veteraner» har også slitt, og måtte utsette avreisen mot England i to dager.
18 amerikanske DC-3-ere var meldt inn til de De britiske øyer i dagene før 2. juni etter å ha fulgt den klassiske ruten over Nord-Atlanteren som ble brukt under krigen.
Den amerikanske flåten, flere av flyene malt i de klassiske olivengrønne fargene med sorte og hvite invasjons-striper – påsatt for å skille allierte fra tyske fly i 1944 – dro fra Maine via Goose Bay i Canada, Narsarsuaq på Grønland, via Reykjavik på Island til Prestwick i Skottland.
Flyene har fløyet i puljer fordi noen av stedene de har landet for etterfylling av drivstoff ikke har hatt tankapasitet nok til å tanke opp mer enn noen få fly av gangen.
Etterforsyninger av drivstoff har måttet være unnagjort før en ny pulje kunne tas imot.
Denne store flyoperasjonen har vært planlagt gjennom to år under begrepet «D-Day Squadron» og den er organisert og ledet av amerikanerene Eric Zipkin som også fløy under 70-års markeringen av invasjonen i 2014.
STUER: Johan Bryhni fra VFSK laster ut av den skinnende blanke LN-WND. FOTO: Martin Nilsen
Den gang tok åtte DC-3 fly av fra England og opererte med to andre, i alt ti over Normandie. Denne gangen blir det godt over 30 maskiner, den største samlingen av DC-3-ere som er sett i Europa siden andre verdenskrig.
Begivenheten er omtalt som «once in a lifetime» begivenhet, og det er høyst usikkert om dette noen gang vil skje igjen.
Det mektige Imperial War Museums som har sin flyavdeling på Duxford, har lenge samarbeidet med Daks over Normandy om å starte den massive markeringen nettopp på Duxford. Ved åpningen av arrangementet søndag, så det likevel ut til å bli en del organisatorisk turbulens ettersom det britiske luftfartstilsynet har nektet all form for fallskjermhopping på Duxford.
Utsetting av fallskjermhoppere fra 1200 fot med automat-utløsning – og ikke minst de norske fritt fall-hoppernes bidrag, har vært vesentlige elementer i hele «Daks»-oppsettet. Søndag kveld var det høyst uvisst om dette kan løse seg mens evenementet er i Storbritannia.
STUER: Johan Bryhni fra VFSK laster ut av den skinnende blanke LN-WND. FOTO: Martin Nilsen
HISTORIETIME: Carsten Hagen som er hoppmester for VFSK, gir sine kamerater en kort historisk orientering om den legendariske flyplassen Duxford som ingen av hopperne – bortsett fra Carsten – har besøkt tidligere. FOTO: Martin Nilsen
VELKOMMEN: Baard Løken (t.v.) som har hatt den flyoperative organiseringen av Normandie-turen ønskes hjertelig velkommen av initiativtaker Peter Braun. FOTO: Martin Nilsen
PILOTS VIEW: Ikke et vanlig syn, selv for erfarne Dakota Piloter. FOTO: Martin Nilsen
PARKERINGSKORK: I kø i påvente av ledig parkering. FOTO: Martin Nilsen
KØ for parkering: Her har vi fanget 11 DC-3-ere, fotografert gjennom frontruta fra det 12. FOTO: Martin Nilsen
STOR SAMLING: 12 fly parkert på gresset da LN-WND kom inn mot Duxford søndag ettermiddag. FOTO: Martin Nilsen
FLIGHTLINE: Unik samling på Duxford. FOTO: Martin Nilsen