Dakota Norway sikkerhetsvideo
Dakotaen er bygget i 1942, og opprinnelig sertifisert etter datidens
krav. Flytypen hadde flere, revolusjonerende konstruksjonsdetaljer,
blant annet et meget sterkt, rundformet skrog. Og i 1944, rullet det
ett ferdig Dakota ut fra Douglas-fabrikkene hvert 45. minutt.
En flytur med Dakota kan ikke sammenlignes med å reise med et
kommersielt flyselskap. Men også hos oss er passasjerer og fly
fullforsikret. Dette inkluderer forsikring for passasjerulykke og
tredjemannsansvar etter gjeldende myndighetskrav. Den norske
luftfartsmyndighet, Luftfartstilsynet, sertifiserer nå flyet fra år
til år etter gjeldende regelverk for private fly. Flyet innehar et
luftdyktighetsbevis og vedlikeholdes etter gjeldende bestemmelser, men
det er viktig at de som flyr med oss er klar over at de flyr med et
fly som ble konstruert på midten av trettitallet. Og at det derfor
ikke oppfyller alle dagens krav til sikkerhet og ytelser som kreves av
moderne fly som benyttes av dagens kommersielle flyselskap.
Du vil få en sikkerhetsbriefing om nødutganger og sikkerhetsutstyr av
kabinmannskapet før avgang. Vær oppmerksom på at nødutgangene er
mindre enn dagens standard. Pilotene som fly Dakota er alle aktive
eller pensjonerte yrkesflyvere, med bakgrunn fra sivil luftfart eller
Forsvaret. Pilotene har årlig utsjekk og ferdighetstester på flytypen.
Pilotene gjennomfører hvert år trening i verdens eneste sertifiserte
DC-3 simulator i Nederland. Dakotaen kan flys på én motor og pilotene
trenes målrettet for å kunne takle en slik situasjon.
Dakota Norway har bestemt at det til enhver tid er to kabinmannskap
ombord. De er trent i håndtering av flyets sikkerhetsutstyr,
nødutganger, førstehjelp og brannslukking. Samtlige er sertifisert av
Dakota Norways operative sjef for tjeneste i kabinen. De bærer alle
gule vester og påser at medlemmene som skal fly eller har fløyet,
guides til de stedene på flyplassen de har anledning til å bevege seg.
Det er svært viktig å være oppmerksom på propellene. Dakotaen har to
stjernemotorer med hver sin store propell. Dakota Norways mannskaper
har hyppig trening og stort fokus på å sørge for at situasjoner rundt
propellene ikke skal få lov til å oppstå. Uansett farene rundt
propellene, er ikke motorene og propellene i drift mens medlemmene er
på vei til eller fra flyet.
I nødstilfelle, hvor en evakuering er nødvendig, er det avhengig av at
dere som medlemmer kan ta vare på dere selv. Skulle det være enhver
tvil om en eventuell bevegelseshemning, kan dette bli tatt opp med
deg.
Og hvis dere har noen spørsmål, ikke nøl med å spørre oss.
Dakota Norway ønsker deg en virkelig god fornøyelse og god tur med
Norges eneste flygedyktige Dakota.