
PÅ GRESS: LN-WND ble stående på gresset der gressrullebanen R 24 starter på Duxford, men ble raskt slept ut av den store gressletten der både asfalt og gress brukes som to parallelle rullebaner. FOTO: Martin Nilsen
DUXFORD: En ny motor er i skrivende stund på vei fra California til Duxford ved Cambridge i England der LN-WND står etter motorhavariet 4. juni i år.
Det har tatt tid å organisere motorkjøpet, blant annet fordi Stiftelsen Dakota Norway må omdisponere penger vi har i et hangarfond, for å kunne betale motoren.
Dette fondet kan ikke uten videre oppløses, og ferietid og ventetid i bank og hos myndigheter at ført til at dette så ut til å kunne ta en viss tid å ordne.
Men gode venner blant våre medlemmer har trådt meget velvillig og generøst til og gitt stiftelsen kortsiktige lån på mange hundre tusen kroner til sammen slik at motoren kunne betales før de fastlåse pengene kan frigis.

GODE VENNER: Peter Brown, sjefsmekaniker for «Sally B»-teamet rundt den firemotors store B-17 bomberen på Duxford har vært en aktiv hjelper siden problemene oppsto 4. juni. FOTO: Martin Nilsen
Fra de aktives rekker, har også brødrene Tore og Terje Hansen tilbudt seg å betale frakt av motoren fra California til Duxford, en regning som anslagsvis vil være på flere ti-tusener av kroner.En meget generøs donasjon i en vanskelig tid.
Det er å håpe at motorskiftet kan gå raskt så snart motoren er fremme i England slik at vi forhåpentligvis kan få noe igjen av sesongen før høsten tvinger flyet tilbake i hangaren på Torp.