Glimt av håp sluknet fort

Tekst og bilder: Martin Nilsen
PAPIRARBEID: Svein Devik noterer i «protokollen» mens Harry ANdersen (t.v.) og Olaf Hagen jobber med motordekslene. FOTO: Martin Nilsen

PAPIRARBEID: Svein Devik noterer i «protokollen» mens Harry ANdersen (t.v.) og Olaf Hagen jobber med motordekslene. FOTO: Martin Nilsen

Torsdag 9. august ga endelig et glimt av håp etter uker med motorproblemer. Lekkasjen som ga problemer med å vri propellen til kantstilling, var tettet med noen ekstra pakninger etter råd fra motorleverandøren i Texas.

PÅ PLASS: Motordekslet er på plass, fra venstre Harry Andersen, Tom Nielsen, Olaf Hagen og Sven Devik. FOTO: Martin Nilsen

PÅ PLASS: Motordekslet er på plass, fra venstre Harry Andersen, Tom Nielsen, Olaf Hagen og Sven Devik. FOTO: Martin Nilsen

Torsdag ettermiddag tok teknikerne Svein Devik, Tom Loy Nielsen, Harry Andersen og Olaf Hagen en velfortjent kaffekopp før de begynte monteringen av motordekslene.

Så ble flyet trukket ut av hangaren og klargjort for oppstart. Spente fjes var å spore foran hangaren i det Svein Devik og Tom Nielsen tok plass i cockpit og fyrte opp. Den nye, høyre motoren startet kjapt og knirkefritt. Med kald olje lar propellbladene seg kantstille.

Den summer og går, og  opptil flere tilstedeværende begynner å øyne håp. Så startes også venstre motor opp, og begge surrer og går, lenge og vel, til tider på ulikt turtall. Men etter hvert som oljen blir varm lar høyre propell seg ikke vri ut av kantstilling igjen. Slukøret stans av  begge motorer, og retur til hangar. En meget frustrert gjeng må nok en gang gi seg for dagen.

OPPSTART: Den nye høyremotoren starter med litt røyk, men går fint, tror vi…. FOTO: Martin Nilsen

OPPSTART: Den nye høyremotoren starter med litt røyk, men går fint, tror vi…. FOTO: Martin Nilsen

De siste ukene har teknikerne arbeidet hardt og lenge for å løse problemet vårt, et frivilig arbeid som representerer minst et par millioner kroner, skulle stiftelsen  ha betalt for dette på det åpne marked.

Teknisk ledelse vurderer nå hvilke tiltak som kan og bør iverksettes i det videre feilsøkingsarbeidet.