Ta pulsen på historien,  – lang tur til god pris

Tekst: Martin Nilsen

BERLIN AIRLIFT MEMORIAL: Utstiller en DC-3. FOTO: Berlin Airlift memorial site

Lørdag 26 til søndag 27. august kan Dakota Norway invitere til en reise til Fassberg i Tyskland, en by som står sentralt i den betydningen Dakota-maskinene fikk like etter andre verdenskrig.

Fassberg ved Munster (må ikke forveksles med Münster) var en av de tre hovedflyplassene de allierte fløy ut fra i den historiske luftbroen som berget Vest-Berlin fra kollaps og sovjetisk invasjon i 1948.

Gjennom nesten ett år fløy DC-3, C-54 og en rekke andre flymaskiner en ustoppelig luftbro til Berlin.

70 års markeringen av luftbroens slutt i 1949 skal markeres i Fassberg og Berlin i 2019.

Et forhånds-arrangement til dette skjer i august i år, og arrangørene har inviterte LN-WND og den danske Dakotaen til arrangementet.

BERLIN AIRLIFT: En rekke C-47 lastes for nye tokt fra Berlin Tempelhof.

Etter ankomst lørdag 26. august, skal arrangørene disponere de to Dakotaene frem til lørdag veld. Turdeltagerne får i denne tiden en guidet tur til tre historisk sentrale museer i området. (Se nærmere omtale nedenfor)

Den økonomiske støtten arrangørene gir, setter oss i stand til å tilby en sjelden «mye-for-pengene»-tur med Dakotaen til Fassberg og tilbake. Kr 3500 kroner er prisen for reisen, og du får i tillegg en rimelig hotell-overnatting for 59 Euro. Se turprogrammet for detaljer.

Luftbromuseet, Fassberg

FASSBERG FLYER: Berlin Airlifts museum i Fassberg har beholdt en av de gamle slterne, en C-47 som har fått navnet «The Fassberg Flyer».

Fassberg rett vest for Berlin var en av de tre hovedflyplassene allierte fly tok av fra med mat, medisiner, kull og andre forsyninger til det blokerte Berlin i fra juni 1948 til mai 1949.

Den sovjetiske diktator Stalin forsøkte å sulte ut de to millioner innbyggerne i Vest-Berlin som lå som en øy i kommunistisk okkupert tyske områder. Ingen avtale mellom Stalin og de allierte eksisterte om bruk av veier, kanaler og jernbane, derfor stengte han disse for å demme opp for den nye tyske valutaen i juni 1948. Men luftkorridorer hadde de allierte gjort avtale om, og britene og amerikanerne stablet på 48 timers varsel på bena verdens største luftbårne operasjon. 2.250.000 tonn forsyner ble fløyet inn på 277804 flygninger på et snaut år. Fly tok av hvert tredje minutt fra Fassberg. En C 47 (fraktversjonen av vår egen C-53 ) står på museum i Fassberg. Den gjennomsnittelige lastingen av C-47 og det mye større C 54 tok 21 minutter. Fra Fassberg gikk det 13 tonn flyfrakt daglig.

De allierte valgte Fassberg som base fordi den lå mye nær mere Berlin, med Dakotaene nådde de Berlin på 55 minutter, mens flytiden fra Wiesebaden og Rhein-Main, de største allierte basene i Vest-Tyskland, lå ca to timers flygning fra Berlin.

Tysk tank-museum  (Deutsches Panzermuseum Munster)

En innholdsrik utstilling av pansrede kjøretøyer (ikke bare tyske) fra 1917 og opp til vår egen tid. Over 9000 kvadratmeter har museet bl.a. en utstilling med 40 pansrede kjøretøy  fra det tyske forsvaret etter krigen, Bundsewehr og den øst-tyske nasjonale folkearmeen.I tillegg utstilles 40 tanks fra 2. verdenskrigs Wehrmacht og Sovjets Røde Arme.

I følge museets egne opplysninger ønsker man ikke bare å vise den teknologiske utvikling av pansrede kjøretøy, men også sette dette i en historisk vitenskapelig sammenheng. De histroriske perspektivene sett i sosial, økonomisk, politisk og kulturell sammenheng, er det også et mål for museet å speile. Det er i tillegg en betydelig samling håndvåpen fra den tyske hærens historie i ulike epoker.

Museet har dessuten en dødsmaske av generalfeltmarskalk Erwin Rommel, og hans påståtte uniformsjakke har i mange år hengt utstilt der. Men i senere tid har museets egne forskere kommet til at jakken ikke har tilhørt Rommel likevel. Den er sammensatt av stoff fra riktig tidsepoke og med riktige distinksjoner, men har ikke tilhørt mannen som 14. oktober 1944 ble truet til å ta sitt eget liv. Hitler mente han hadde vært med i sammensvergelsen som ledet til 20. juli-attentatet mot føreren. Det er i ettertid sådd sterk tvil om i hvilken grad Rommel tok del i planene.

Bergen-Belesen konsentrasjonsleir

STERKE INNTRYKK: Bergen-Belsens minnepark, sterke audiovisulle utstilling, og rester av konsentrasjonsleieren, gir et uutslettelig inntrykk på de besøkende.

Bergen-Belsen er ett av flere navn med dyster klang i likhet med Auschwitz, Birkenau, Sachsenhausen, Ravensbrück og Stutthof.

Leieren ligger 20 km nordvest for den flotte middelalderbyen Celle som var ett av få steder som unnslapp den allierte bombingen under 2. verdenskrig.

Det er antatt at totalt 100.000 mennesker, derav ca 60.000 sivile omkom i Bergen-Belsen i årene 1940 til 1945. Selv i dagene og ukene etter at britiske styrker befridde leiren 15. april 1945, døde 13.000 mennsker som følge av sykdom og underernæring.

Bergen-Belsen hadde ingen gasskamre, men folk døde likevel i stort omfang av alvorlige epedemier, sult og tortur. Blant de mange som endte sine dager her var den nederlandske dagbokforfatteren Anne Frank og hennes søster Margot.

Del med dine venner!Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Pin on PinterestShare on RedditEmail this to someonePrint this page