Massiv avreise mot Normandie

Tekst og fotos: Martin Nilsen

KJIPT: Det var et nedstemt norsk flymannskap som måtte stå på bakken med flyets rorlåser på mens den historisk store flyflåte dro avgårde. FOTO: Martin Nilsen

DUXFORD: Kl 1706 norsk tid tok den første maskinen av fra Duxford med kurs for Normandie onsdag. 15 minutter senere var alle 20 flyene i luften.

MASSIVT: Syv fly takser ut og i luften er allerede fem maskiner på vei. Flyene ble eskortert av 2 P51 D Mustang og flere AT 6 Harvard med fotografer i baksetene. FOTO: Martin Nilsen

Den planlagte Daks ver Normandy med en antatt deltagelse på 35 fly hadde skrumpet til 20 da flåten dro avgårde.
To fly sto igjen på bakken med tekniske problemer, beklageligvis vår norske LN-WND og en amerikansk maskin som hadde fløyet helt fra California og logget ca 70 flytimer på den lange turen før de landet på Duxford.
Ikke bare i Dakota Norway stemningen er nedrykket som følge av kanselleringen, med andre ord.

Ca 11.000 mennesker kranset flyoppstillingene og rullebanen på Duxford da den massive flåten tok av mot vest onsdag ettermiddag. Det er en enorm media- og publikumsinteresse for dette flymessige innslaget i D-Dagens 75 års-markering.
Både en dansk, en svensk og en finsk DC-3 deltok.

FARVEL DUXFORD: Peter Braun vinker til publikum fra døren i fly nummer to like før avgangen fra England onsdag. FOTO: Martin Nilsen

Mens ivrige frivillige fra «Sally B»-teamet som drifter den store B-17-bomberen på Duxford lå under vår Dakota og vasket ned sølet etter oljelekkasjen tirsdag, marsjerte fallskjermtroppene forbi flyet og ut til de ventende maskinene som for en stor del tok av ut dør, klargjort for utsprang.

Når uhellet først har vært ute for Dakota Norway, skal det sies at vi er møtt med en enorm hjelpsomhet, velvilje og gjestfrihet på Duxford. «Sally B»s sjefsmekaniker, Peter Brown (nei, ikke DAKs leder Peter Braun) har helt fra flyet stoppet etter landingen tirsdag, vært aktivt tilstede med råd og hjelp. Torsdag settes flyet i hangar på Duxford, og får stå der til reparasjons-arbeidet kan påbegynnes. En nærmere undersøkelse av den skadde motoren må gjennomføres.

De norske veteran-hopperne besluttet å dra videre til Normandie – uten eget fly som de hadde planlagt – og måtte reise i buss onsdag kveld. Forhåpentligvis får de bruke andre fly til hoppingen i Normandie.

STORT OPPMØTE: 11.000 mennesker fulgte avreisen med gjentagende applauser for hoppere og flymannskap. FOTO: Martin Nilsen

MASSIVT: Syv fly takser ut og i luften er allerede fem maskiner på vei. Flyene ble eskortert av 2 P51 D Mustang og flere AT 6 Harvard med fotografer i baksetene. FOTO: Martin Nilsen

STORT OPPMØTE: 11.000 mennesker fulgte avreisen med gjentagende applauser for hoppere og flymannskap. FOTO: Martin Nilsen

FARVEL DUXFORD: Peter Braun vinker til publikum fra døren i fly nummer to like før avgangen fra England onsdag. FOTO: Martin Nilsen

FRIVILLIGE: Mens fallskjermstyrkene marsjerte ut, jobbet ivrige frivillige med å klargjøre LN-WND for nærmere teknisk undersøkelse. FOTO: Martin Nilsen

KJIPT: Det var et nedstemt norsk flymannskap som måtte stå på bakken med flyets rorlåser på mens den historisk store flyflåte dro avgårde. FOTO: Martin Nilsen