Fra F16 til Dakota

Tekst og Foto: Martin Nilsen

FOTO: Forsvaret

DETALJER: Eskil Amdal ga forsamlingen på årsmøtet mange interessante detaljer omkring treningen og oppvisningsflygingen i 2012-sesongen. Foto: MARTIN NILSEN

Snakk om stigning i programmet! F-16 piloten, major Eskil Amdal som hele sommerhalvåret 2012 begeistret nordmenn med friske oppvisninger i en rød, hvit og blå-malt F16 ved 100 årsjubileet, blir en av fire nye piloter på Dakotaen.

 

– Vi ser frem til å gi Eskil opplæring i litt «high performance»flyging, fleipet Gunnar Arnekleiv da han introduserte Amdal for årsmøtet i Dakota Norway og Warbirds of Norway.

Der ga Amdal medlemmene som hadde møtt frem en titt bak kulissene rundt

2012-sesongens 100 års markering av militær luftmakt, som jubileet var benevnt. Virkeligheten er at det også var starten på all luftfart, også den sivile i Norge. Testpiloten Eskil Amdal (39) har nå ca 3000 flytimer på ca 70 ulike fly og helikoptre, og fortalte litt om bestrebelsene med å få klarert et oppvisningprogram til jubileumssesongen. Det var slett ingen selvfølge at flyet skulle fremstå i nasjonalfargene, men med god hjelp av prosjektleder Stian Negaard Nilsen og Marie Brudevold i NML 2012, fikk Eskil tingene på plass.

Han lot det også skinne igjennom at det er tidkrevende å klarere oppvisningene fordi strenge regelverk fordrer godkjenninger på en rekke detaljer og på mange plan. Når han startet arbeidet i 2010 var det ikke mer enn tiden av veien for å ha alt klart til forsommeren 2012.

– Bare hellakkeringen av flyet var en lang vei å gå. Mange ble innvolvert,

deriblant Forsvarets rådgivere for heraldiske symboler. Flagget måtte males i riktige forholdstall. Luftforsvaret har aldri hellakkert en F16 før, og gjør det neppe igjen, sa Amdal.

SKINNENDE: Oppvisningene med den nasjonalfarge-malte F16 ble en rekke blendende demonstrasjoner av flyets yteevne. Her fra 100 års dagene i Horten 1. juni i fjor der Eskil flyr en lang low pass opp ned. Foto: MARTIN NILSEN

Eskil tok utgangspunkt i et tidligere godkjent oppvisningprogram, bygget videre på det, og startet i 2000 fot med enkle øvelser, før han gradvis jobbet seg ned til den absolutte minstehøyden som er 300 fot.

– Jeg brukte mye tid i simulator, noe som var et svært nyttig verktøy, røpet han. Han forklarte at displayprogrammet lå på grensen av F16s yteevene i mange manøvre, men alltid med en sikkerhetsbarriere lagt på de absolutte grenseverdiene. Ifølge Amdal ble det en utfordring å bruke og utnytte flyets innebygde teknologi og egenskaper, og samtidig litt av en fysisk belastning å bevege seg mellom minus to og pluss ni G i løpet av oppvisningen som tok ca 12 minutter.

Hele jubileumssesongen fløy han over 50 treninger og oppvisninger, noe han selv karakteriserer som et eventyr for resten av livet.

Han avsluttet beretningen med en innside-video fra cockpiten på oppvisningen ved hovedmarkeringen over Oslo 1. september hvor han klatrer for 500 til 30.000 fot på 37 sekunder. Spektakulære TV-bilder som skulle vært på stor-skjerm på Rådhusplassen, men hvor teknikken sviktet.