READY TO ROLL: Sett fra cockpiten i LN-WND under avgang, kan man telle åtte fly i formasjonen. FOTO: Martin Nilsen

DUXFORD: 11 Dakotaer tok av fra Duxford mandag 3. juni i en «line-astern»-formasjon.
Det betyr et flyene flyr etter hverandre i samme høyde på en presumptiv linje.
Dette holdt ikke helt mål, men flyoperative leder for Daks over Normandy, Andrew Dixon var tilfreds med øvelsen.

KONSENTRERT: Baard Løken hadde en aktiv dag på jobben tirsdag i formasjon med ti andre Dakotaer. FOTO: Martin Nilsen

LN-WND med Baard Løken som fartøyssjef og Morten Andreassen som styrmann, var «Dakota Nine» i denne formasjonen.

Etter avgang mot vest på Duxford, gjorde hele flåten en lang sving, og kom inn over flyplassen i 500 fots høyde for så å gjøre en ny runde før nok en passering i 1000 fot, ( 330 meters) høyde.

Den siste overfllyvningen var ment å illudere utsetting av fallskjermhoppere, men dette skjedde ikke mandag. Det ser ut til at linehoppere med runde skjermer og automatutløsning fra fly skal hoppe under en tilsvarende manøvre i dag, tirsdag, men de norske fritt fall-hopperne hadde mandag kveld fortsatt ikke fått tillatelse av det britiske luftfartstilsynet til å hoppe.

IT TAKES TWO!: Fem DC-3-ere på vei ut til og delvis på – rullebanen. Morten Andreassen (t.h.) gjør papirarbeidet i høyre-setet på den norske deltageren. FOTO: Martin Nilsen

Uansett – gjennomkjøringen av «line astern»-formasjonen mandag ble ansett å være verdifull. Dette viser at ikke alle følger det avtalte flymønsteret, men med noen justeringer bør dette bli som forventet, sier Løken.

FORMASJON: Slik tok Duxford seg ut sett fra luften i dagene før «invasjonen» av Frankrike i 2019. FOTO: Martin Nilsen