NEDTEGNET: Historien om hvordan Dakota Norway ble til kan du nå kjøpe mellom to permer i Dak-shopen. Her blar Arne Karlsen Nedrelien i sin egen bok og ser tilbake i historien sammen med operativ sjef Stig Rune Håvardstun. FOTO: Martin Nilsen

NEDTEGNET: Historien om hvordan Dakota Norway ble til kan du nå kjøpe mellom to permer i Dak-shopen. Her blar Arne Karlsen Nedrelien i sin egen bok og ser tilbake i historien sammen med operativ sjef Stig Rune Håvardstun.
FOTO: Martin Nilsen

Tidlig i sesongen, like før vi fikk et langvarig teknisk driftsavbrudd, forelå Arne Karlsen Nedreliens bok «Stiftelsen Dakota Norway – Slik ble den til».
Arne var den som i 1985 kjøpte Dakotaen fra Finland sammen med Thore Virik og var i mange år stiftelsens formann og sammen med Thore den første piloten.
Hans beretning mellom to permer om det å kjøpe et veteran passasjerfly til Norge og deretter får myndighetenes godkjennelse til å fly det, er vel verdt å lese.

Selv om Stiftelsen Dakota Norway fyller 30 år neste år, tar boken for seg de første 18 årene, den handler om alle tekniske, administrative og ikke minst utrolig byråkratiske (fra myndighetens side) utfordringer.

Selv for mange av oss som har arbeidet med og rundt Dakotaen i mange år nå, er det mye nytt å hente.
Arnes utgångspunkt har blant annet vært at det skapte en ny æra for luftfartsmyndigheten som fikk et nytt ansvarsområde med å godkjenne gamle fly fra krigens dager, for bruk i norsk luftrom. Gjennom Dakota Norway og den paralelle organisasjonen Warbirds of Norway, ble det skapt en praksis som i dag er blitt sedvane innen norsk luftrett.

Boken selges nå i Dakota-shopen som er åpen hver gang vi har flyginger på Torp, en vesentlig del av inntektene går til vår drift, så vi kan bare si: Møt opp, fly og les.

Boken kan også kjøpes på nett hos ARK bokhandel her……

Eller her…..

Omtale i Sandefjords Blad her…….