Onsdagsflygning og litt til, 27. Juni

SIMULERT MOTORSTOPP: Her er motoren forskriftsmessig stengt ned etter prosedyer og propellen er kantstillt ("feather"). DC-3 flyr like fint på den gjenværende motor. FOTO: Lars Gagnum

Onsdag 27 Juni var endelig Dakotaen tilbake på Torp etter sin Nord-Norge turne’. Det var derfor igjen klart for vår populære medlemsflygning fra Sandefjord.

Onsdagen ble en travel dag for stiftelsen. På morgnen var det tid for å få av Widerøe dekalene som har sittet på siden Bodø Airshow. Brødrene Tore og Teje Hansen jobbet iherdig for å fjerne dekaler og gjøre flyet klart for årets store utenlandstur til England i helgen.

Klokken 12 var det på tide å komme seg i luften. Da var det en av våre kapteiner som skulle gjøre sin årlige sertifikatsjekk på DC-3 for en kontrollant fra Luftfartstilsynet. Sjekken må gjøres av alle piloter i stiftelsen hvert år og består av en rekke praktiske manøvre som må bestås. Dette er f.eks “Stall-recovery”, “Steep-Turns”, “slow-flight” og simulert “Engine Failure”. Under simulert motorstopp flys flyet på en motor og det gjøres start av denne motoren i luften.

Etter gjennomfort en velykket sertifikasjekk var det tid for filming i hangaren. Det lages for tiden en ny dokumentar om vår DC-3 som filmes på Torp. Til slutt på dagen ble det fløyet 3 medlemsturer fra terminalen vår, før flyet ble satt tilbake i hangaren.

Takk til alle frivillige og medlemmer som støtter opp om å holde Norges største veteranfly i luften!

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.